Subframe
Subframe-versteviging voor vroege '02 VTEC's
Voor de eerste VTEC's uit 2002 is door Honda een terugroepactie op touw gezet. Het blijkt dat er mogelijk scheurtjes ontstaan in het subframe ter hoogte van de spatbordbevestiging. De terugroepactie heeft betrekking op de volgende framenummers:
VFR800 - 2002 - JH2RC46A*2M400001-JH2RC46A*2M403687
VFR800A - 2002 - JH2RC46C*2M400001-JH2RC46C*2M402504
Indien het framenummer van je motor binnen een van de reeksen valt, word je aangeraden een inspectie door een Honda dealer uit te laten voeren. Daar wordt het subframe op scheurtjes onderzocht. Worden deze aangetroffen, dan wordt het subframe vervangen; is er niets te vinden, dan wordt een modificatie uitgevoerd zoals hieronder beschreven.
Hier zie je de centrale rechthoekige framebalk van achteren, ter hoogte van de spatbordbevestiging, voor de modificatie.
De modificatieset
De mal voor de twee gaten is op de kokerbalk gelegd
Hier worden de gaten geboord, nadat met een centerpons de positie is vastgelegd. De boorgaten worden daarna afgewerkt met originele Honda zwarte lak
En hier zie je de kokerbalk van achteren, nadat de versteviging is aangebracht
Marty Boek